\r\nLa première génération qui entre de plein droit dans la base est donc celle constituée par John Cage, Olivier Messiaen ou encore Elliott Carter.\r\n\u003C/p>\r\n\r\n\u003Ch3>Contenus\u003C/h3>\r\n\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">\r\nLes données sont progressivement mises à jour depuis juillet 2007, en remplacement de celles de l’ancienne version de la base, développée entre 1996 et 2001 par Marc Texier. L’information peut donc être incomplète pour certains compositeurs non encore traités : dans ce cas l’indication « ! Informations antérieures à 2002 » apparaît en haut de page. Pour tous les autres documents, la date de dernière mise à jour est indiquée en haut de page.\r\n\u003C/p>\r\n\r\n\u003Ch3>Mises à jour et nouvelles entrées\u003C/h3>\r\n\r\n\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">Les mises à jour se font compositeur par compositeur. Pour un compositeur donné, sont systématiquement revus ou créés les documents suivants :\r\n\u003C/p>\r\n\u003Cul style=\"text-align: justify;\">\r\n \u003Cli>la biographie\u003C/li>\r\n \u003Cli>le catalogue exhaustif de ses œuvres (y compris, si possible, les œuvres disparues, retirées ou posthumes)\u003C/li>\r\n \u003Cli>une liste de ressources bibliographiques, discographiques et internet,\u003C/li>\r\n \u003Cli>des éventuels documents attachés (Parcours de l’œuvre, interviews, analyses, notes de programme etc.)\u003C/li>\r\n\u003C/ul>\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">\r\nLa définition des priorités de mises à jour et nouvelles entrées des compositeurs s’opèrent suivant une méthodologie basée sur l’observation de la vie culturelle européenne :\r\n\u003C/p>\r\n\u003Cul style=\"text-align: justify;\">\r\n \u003Cli>Avant chaque saison, nous relevons les programmations à venir des principaux festivals, institutions et ensembles musicaux européens investis dans le domaine de la création musicale. Cette observation s’opère par cercles concentriques en partant de l’activité propre de l’Ircam (année n-2), puis de celle des partenaires privilégiés (année n-1) jusqu’aux grandes institutions et festivals européens de création (année n) ;\u003C/li>\r\n \u003Cli>Chaque compositeur est crédité de points en fonction de l’importance et de l’intensité de l’activité musicale le concernant. Ce classement permet de définir les priorités pour chaque trimestre ;\u003C/li>\r\n \u003Cli>Si un compositeur n’a pas obtenu assez de points pour figurer dans les priorités, il cumule ceux-ci sur le trimestre suivant ; et ainsi remonte progressivement dans la liste des priorités.\u003C/li>\r\n \u003Cli>Une fois mis à jour, les documents attachés à un compositeur sont valables trois ans, après lesquels le processus décrit ci-dessus reprend.\u003C/li>\r\n\u003C/ul>\t\r\n\r\n\u003Ch3>Erreurs ou omissions\u003C/h3>\t\r\n\t\t\t\t\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">\r\nSi la mise à jour est déjà effectuée (date postérieure à juin 2007) : nous invitons les musicologues, les compositeurs (ou leur éditeur) à nous signaler toute erreur ou omission importante. Elle sera corrigée, dans la mesure du possible, au cours du trimestre suivant. De même, nous les invitons à nous faire connaître leurs œuvres nouvelles, en mentionnant tous les éléments nécessaires à la création d’une fiche œuvre nouvelle.\r\n\u003C/p>\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">\t\t\r\nSi la mise à jour n’est pas encore effectuée (indication : « mise à jour à venir ») : Les compositeurs peuvent nous signaler des erreurs ou omissions importantes. Ces indications seront prises en compte au moment de la mise à jour à venir. Un compositeur peut également demander le retrait de sa biographie dans l’attente de la mise à jour.\r\n\u003C/p>\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">\r\nPour cela : \u003Ca href=\"mailto:brahms-contenu[at]ircam[dot]fr\">écrire\u003C/a> à l’administrateur de publication\r\n\u003C/p>\r\n",{"id":14,"url":15,"titleFr":16,"titleEn":11,"contentFr":17,"contentEn":11},"a3cd05aa-3447-487a-b4fc-213ba0f77e6b","/copyrights/","Mention Légale","La reproduction de contenus de ce site Web, en tout ou partie, est formellement interdite sans la permission écrite de l'Ircam. Les textes, images, logos, codes sources sont la propriété de l'Ircam, ou de détenteurs avec lesquels l'Ircam a négocié les droits de reproduction à sa seule fin d'utilisation dans le cadre du site Brahms. Tout contrevenant s'expose à des poursuites judiciaires. ",{"id":19,"url":20,"titleFr":21,"titleEn":11,"contentFr":22,"contentEn":11},"9162642e-ea99-48c3-8d3b-2dc2a3f8ba45","/repertoire/about/","Projet Répertoire Ircam","\u003Cp>Le Projet Répertoire Ircam est une collection d’analyses musicales en ligne d’environ 70 œuvres crées à l’Ircam et considérées comme représentatives de la culture de l’institut tant sur le plan artistique que technologique.\u003C/p>\r\n\r\n\u003Cp>Ce projet a débuté en 2006-2008 avec la création d’outils auteurs mises en œuvre par le département Interfaces Recherche/Création en collaboration avec le secteur recherche de l’institut. Les premières analyses ont été mises en ligne fin 2010 et il est prévu que la collection s’élargisse à un rythme de deux ou trois nouvelles analyse par an.\u003C/p>\r\n\r\n\u003Cp>Plusieurs objectifs sont poursuivis par ce projet :\u003C/p>\r\n\r\n\u003Cul>\r\n\t\u003Cli>faire connaître les œuvres produites à l’Ircam à un public plus large,\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>montrer la relation entre l’idée musicale et les technologies utilisés,\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>identifier les nouveaux éléments du vocabulaire musical qui émergent à travers ces œuvres,\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>offrir un support d’information aux interprètes.\u003C/li>\r\n\u003C/ul>\r\n\r\n\u003Cp>Chaque analyse est structurée en trois parties :\u003C/p>\r\n\r\n\u003Col>\r\n\t\u003Cli>description générale de l’œuvre,\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>analyse des extraits de l’œuvre avec mise en relation de l’idée musicale et de l’écriture électronique,\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>la liste de ressources spécifiques (type de problème musical abordé, technologies utilisées, œuvres abordant le même type de problématique) et générales (biographique, historique, technique).\u003C/li>\r\n\u003C/ol>\r\n\r\n\u003Cp>Les analyses seront également mises en relation avec :\u003C/p>\r\n\r\n\u003Cul>\r\n\t\u003Cli>Brahms : une base de données encyclopédique en ligne de compositeurs de musique contemporaine de toutes les nationalités dont les œuvres ont été créées après 1945. Cette base contient actuellement environ 600 références. Pour chaque compositeur, il y a une partie biographique accompagnée des sources d’information, et une autre partie qui situe l’orientation esthétique, les phases principales et le contexte historique de l’œuvre.\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>Images d’une œuvre : une collection des interviews filmés des compositeurs.\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>Sidney : une base de données qui contient les éléments techniques (programmes informatiques, sons etc. ) nécessaires pour l’exécution de l’œuvre.\u003C/li>\r\n\u003C/ul>\r\n\r\n\u003Cp>A plus long terme, les analyses des nouvelles œuvres créés à l’Ircam viendront se rajouter au corpus donné dans l’annexe citée ci-dessus.\u003C/p>",{"data":24},{"personMedias":25},{"firstName":26,"resume":11,"lastName":27,"medias":28},"Laura","Kennedy",[29],{"id":30,"slug":31,"title":32,"description":33,"duration":34,"type":35,"timestamp":36},"201a03a5-0904-428b-8d0d-255b3e2cc6e1","x92e5d3","From fragments to final works: Shostakovich and the creative process - Laura Kennedy","My paper centers on the compositional manuscripts of Dmitri Shostakovich (1906-75), the Soviet Union’s leading composer of art music. Opening a window onto the composer’s creativity, fragmentary passages, rejected movements, revised manuscripts, jumbled drafts, aborted works, meticulous piano score drafts, and extracts from final scores offer a glimpse into one of the most extraordinary compositional minds of the twentieth century. These documents are extremely diverse but little known. My paper presents selections from sketch materials for Shostakovich’s symphonies and, in doing so, seeks to probe both the compositional endeavor and aesthetic framework that shaped the composer’s thought. Shostakovich’s sketch materials have only recently come to light after decades in which their very existence was denied. Until now, therefore, Shostakovich has been excluded from the ranks of major composers whose sketches have been regarded as essential to understanding the creative process. Such omission has produced an image of the composer-creator who conceived his pieces in every detail, then wrote them out in finished form. Shostakovich’s own statements about his working methods confirmed this impression. When asked about his compositional process at the outset and the end of his creative life, he claimed that he conceived his pieces completely before writing them and emphasized the totality, sophistication, and permanence of his compositional decisions. Contemporaries who were in a position to know mostly affirmed this claim, suggesting or allowing the implication that Shostakovich put his music to paper whole and complete. Such remarks encouraged an image of Mozartian mastery. There was nothing else to report—because Shostakovich never sketched.\r\n\r\nIn 2002, however, Manashir Iakubov, the late curator of the Dmitri Shostakovich Archive in Moscow, made a startling assertion: hundreds of sketches survive from Shostakovich’s creative process. These manuscripts, Iakubov claimed, include all the usual documents that provide insights into a composer’s creativity. Limiting our inquiry to Shostakovich’s symphonies, we know, so far, of piano score sketches for eleven (of the fifteen) completed works. The New Collected Works edition of Shostakovich’s music includes facsimiles of manuscripts for Symphonies Nos. 1–5 and 9. Manuscripts for Symphonies Nos. 8 and 10 are in Shostakovich’s fondï, or archival collections, in Moscow and are currently being published. There are also indications in the Russian-language literature and in files of unidentified manuscripts in Shostakovich’s fondï that materials relating to Symphonies Nos. 6, 7, and 12, not to mention many other non-symphonic works, also exist. Based on Shostakovich’s sketch materials for his symphonies alone, it is possible to reconstruct key moments in his creative process and show what compositional issues his manuscripts raise.\r\n\r\nShostakovich’s sketch materials for different symphonies illustrate a spectrum of his process, but no sketches for a particular symphony trace that process completely. Rather than early, middle, and late sketches, his symphonic manuscripts typically comprise one stage of his thinking per work. Manuscripts for some symphonies are coherent and detailed; others are partial, and some, extremely fragmentary. Some documents are written in piano score, others in orchestral score. Some show almost all the notational details of the final autograph, though rarely particulars of dynamics, articulation, tempi, or scoring. Others merely outline ideas, break off abruptly, and appear to lack continuity. Some sketch materials contain large, unbroken sections of music; others, just two or three bars. Some compositional manuscripts (if the term may still be used) even postdate autograph scores.\r\n\r\nThese manuscripts, however, are extremely difficult to access. Shostakovich’s fondï in Moscow are large, growing, and not yet fully organized. They are also closed and documents can only be seen if the composer’s widow gives written permission. Given concerns for the rights of immediate family, scholarly interests in Russia, and possibly even the composer’s own sense of privacy, Shostakovich’s unpublished manuscripts are subject to vigilant protection. Moreover, many of his sketch materials are also filed under generic, even puzzling, labels—from “sketches,” “excerpts,” and “drafts” to “assorted compositions” and “documents for lengthy safe-keeping”—and contents are occasionally mixed up. A folder of “sketches” may actually contain fragments of autograph scores. “Assorted compositions” might be unidentified manuscripts, and “documents for lengthy safe-keeping” can contain entire drafts of previously unknown works. Resources are plentiful, but finding and interpreting them are difficult. These challenges have left a gap in scholarship that sketch study is poised to fill.\r\n\r\nSketch study on Shostakovich’s music is in its infancy. My paper elaborates the current scholarly situation and offers a framework for examining Shostakovich’s manuscripts for his symphonies. All documents discussed are in three archives in Moscow: the Dmitri Shostakovich Archive, the Russian State Archive of Literature and the Arts (RGALI) and the Glinka Museum of Musical Culture. Shostakovich’s manuscripts permit expositional and interpretive questions, including what kinds of materials are available, what information they contain, and how they illuminate the composer’s creativity. To some extent, they corroborate Shostakovich’s own description of his creative process, in which thorough mental preparation preceded writing. But they also suggest that the act of writing was a particular cognitive and compositional process for Shostakovich; it led to changes, new ideas, occasional anomalies, and sometimes the abandonment or complete alteration of large-scale works. Though extremely disparate, Shostakovich’s manuscripts show that he sketched his way to final versions and that his method of sketching varied for different works. In elaborating this process in relation to his symphonies, my paper will demonstrate how Shostakovich composed and how his sketches provide insight into his creative thinking.","29 min","video","2015-10-10",["Reactive",38],{"$si18n:cached-locale-configs":39,"$si18n:resolved-locale":45,"$snuxt-seo-utils:routeRules":46,"$ssite-config":47},{"fr":40,"en":43},{"fallbacks":41,"cacheable":42},[],true,{"fallbacks":44,"cacheable":42},[],"",{"head":-1,"seoMeta":-1},{"_priority":48,"currentLocale":52,"defaultLocale":52,"description":53,"env":54,"name":55,"url":56},{"name":49,"env":50,"url":51,"description":49,"defaultLocale":51,"currentLocale":51},-3,-15,-2,"fr-FR","Ressources IRCAM est une plateforme de ressources musicales et sonores, développée par l'IRCAM, pour les artistes, les chercheurs et les passionnés de musique.","production","Ressources IRCAM","https://ressources.ircam.fr",["Set"],["ShallowReactive",59],{"/person/Laura-Kennedy":-1,"flat pages":-1},"/fr/person/Laura-Kennedy"]