\r\nLa première génération qui entre de plein droit dans la base est donc celle constituée par John Cage, Olivier Messiaen ou encore Elliott Carter.\r\n\u003C/p>\r\n\r\n\u003Ch3>Contenus\u003C/h3>\r\n\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">\r\nLes données sont progressivement mises à jour depuis juillet 2007, en remplacement de celles de l’ancienne version de la base, développée entre 1996 et 2001 par Marc Texier. L’information peut donc être incomplète pour certains compositeurs non encore traités : dans ce cas l’indication « ! Informations antérieures à 2002 » apparaît en haut de page. Pour tous les autres documents, la date de dernière mise à jour est indiquée en haut de page.\r\n\u003C/p>\r\n\r\n\u003Ch3>Mises à jour et nouvelles entrées\u003C/h3>\r\n\r\n\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">Les mises à jour se font compositeur par compositeur. Pour un compositeur donné, sont systématiquement revus ou créés les documents suivants :\r\n\u003C/p>\r\n\u003Cul style=\"text-align: justify;\">\r\n \u003Cli>la biographie\u003C/li>\r\n \u003Cli>le catalogue exhaustif de ses œuvres (y compris, si possible, les œuvres disparues, retirées ou posthumes)\u003C/li>\r\n \u003Cli>une liste de ressources bibliographiques, discographiques et internet,\u003C/li>\r\n \u003Cli>des éventuels documents attachés (Parcours de l’œuvre, interviews, analyses, notes de programme etc.)\u003C/li>\r\n\u003C/ul>\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">\r\nLa définition des priorités de mises à jour et nouvelles entrées des compositeurs s’opèrent suivant une méthodologie basée sur l’observation de la vie culturelle européenne :\r\n\u003C/p>\r\n\u003Cul style=\"text-align: justify;\">\r\n \u003Cli>Avant chaque saison, nous relevons les programmations à venir des principaux festivals, institutions et ensembles musicaux européens investis dans le domaine de la création musicale. Cette observation s’opère par cercles concentriques en partant de l’activité propre de l’Ircam (année n-2), puis de celle des partenaires privilégiés (année n-1) jusqu’aux grandes institutions et festivals européens de création (année n) ;\u003C/li>\r\n \u003Cli>Chaque compositeur est crédité de points en fonction de l’importance et de l’intensité de l’activité musicale le concernant. Ce classement permet de définir les priorités pour chaque trimestre ;\u003C/li>\r\n \u003Cli>Si un compositeur n’a pas obtenu assez de points pour figurer dans les priorités, il cumule ceux-ci sur le trimestre suivant ; et ainsi remonte progressivement dans la liste des priorités.\u003C/li>\r\n \u003Cli>Une fois mis à jour, les documents attachés à un compositeur sont valables trois ans, après lesquels le processus décrit ci-dessus reprend.\u003C/li>\r\n\u003C/ul>\t\r\n\r\n\u003Ch3>Erreurs ou omissions\u003C/h3>\t\r\n\t\t\t\t\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">\r\nSi la mise à jour est déjà effectuée (date postérieure à juin 2007) : nous invitons les musicologues, les compositeurs (ou leur éditeur) à nous signaler toute erreur ou omission importante. Elle sera corrigée, dans la mesure du possible, au cours du trimestre suivant. De même, nous les invitons à nous faire connaître leurs œuvres nouvelles, en mentionnant tous les éléments nécessaires à la création d’une fiche œuvre nouvelle.\r\n\u003C/p>\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">\t\t\r\nSi la mise à jour n’est pas encore effectuée (indication : « mise à jour à venir ») : Les compositeurs peuvent nous signaler des erreurs ou omissions importantes. Ces indications seront prises en compte au moment de la mise à jour à venir. Un compositeur peut également demander le retrait de sa biographie dans l’attente de la mise à jour.\r\n\u003C/p>\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">\r\nPour cela : \u003Ca href=\"mailto:brahms-contenu[at]ircam[dot]fr\">écrire\u003C/a> à l’administrateur de publication\r\n\u003C/p>\r\n",{"id":14,"url":15,"titleFr":16,"titleEn":11,"contentFr":17,"contentEn":11},"a3cd05aa-3447-487a-b4fc-213ba0f77e6b","/copyrights/","Mention Légale","La reproduction de contenus de ce site Web, en tout ou partie, est formellement interdite sans la permission écrite de l'Ircam. Les textes, images, logos, codes sources sont la propriété de l'Ircam, ou de détenteurs avec lesquels l'Ircam a négocié les droits de reproduction à sa seule fin d'utilisation dans le cadre du site Brahms. Tout contrevenant s'expose à des poursuites judiciaires. ",{"id":19,"url":20,"titleFr":21,"titleEn":11,"contentFr":22,"contentEn":11},"9162642e-ea99-48c3-8d3b-2dc2a3f8ba45","/repertoire/about/","Projet Répertoire Ircam","\u003Cp>Le Projet Répertoire Ircam est une collection d’analyses musicales en ligne d’environ 70 œuvres crées à l’Ircam et considérées comme représentatives de la culture de l’institut tant sur le plan artistique que technologique.\u003C/p>\r\n\r\n\u003Cp>Ce projet a débuté en 2006-2008 avec la création d’outils auteurs mises en œuvre par le département Interfaces Recherche/Création en collaboration avec le secteur recherche de l’institut. Les premières analyses ont été mises en ligne fin 2010 et il est prévu que la collection s’élargisse à un rythme de deux ou trois nouvelles analyse par an.\u003C/p>\r\n\r\n\u003Cp>Plusieurs objectifs sont poursuivis par ce projet :\u003C/p>\r\n\r\n\u003Cul>\r\n\t\u003Cli>faire connaître les œuvres produites à l’Ircam à un public plus large,\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>montrer la relation entre l’idée musicale et les technologies utilisés,\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>identifier les nouveaux éléments du vocabulaire musical qui émergent à travers ces œuvres,\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>offrir un support d’information aux interprètes.\u003C/li>\r\n\u003C/ul>\r\n\r\n\u003Cp>Chaque analyse est structurée en trois parties :\u003C/p>\r\n\r\n\u003Col>\r\n\t\u003Cli>description générale de l’œuvre,\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>analyse des extraits de l’œuvre avec mise en relation de l’idée musicale et de l’écriture électronique,\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>la liste de ressources spécifiques (type de problème musical abordé, technologies utilisées, œuvres abordant le même type de problématique) et générales (biographique, historique, technique).\u003C/li>\r\n\u003C/ol>\r\n\r\n\u003Cp>Les analyses seront également mises en relation avec :\u003C/p>\r\n\r\n\u003Cul>\r\n\t\u003Cli>Brahms : une base de données encyclopédique en ligne de compositeurs de musique contemporaine de toutes les nationalités dont les œuvres ont été créées après 1945. Cette base contient actuellement environ 600 références. Pour chaque compositeur, il y a une partie biographique accompagnée des sources d’information, et une autre partie qui situe l’orientation esthétique, les phases principales et le contexte historique de l’œuvre.\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>Images d’une œuvre : une collection des interviews filmés des compositeurs.\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>Sidney : une base de données qui contient les éléments techniques (programmes informatiques, sons etc. ) nécessaires pour l’exécution de l’œuvre.\u003C/li>\r\n\u003C/ul>\r\n\r\n\u003Cp>A plus long terme, les analyses des nouvelles œuvres créés à l’Ircam viendront se rajouter au corpus donné dans l’annexe citée ci-dessus.\u003C/p>",{"data":24},{"personMedias":25},{"firstName":26,"resume":11,"lastName":27,"medias":28},"Chloë","Mullett",[29],{"id":30,"slug":31,"title":32,"description":33,"duration":34,"type":35,"timestamp":36},"dcc00835-e968-4fea-b99e-0903419c80d2","x21043d","Life through a lens: a case study evaluating an application of the concepts of affordance, effectivities and the hallmarks of human behavior to an experiment in ‘intuitive’ composition for voice and accordion - Chloë Mullett","The goal of this practice-led research is to apply concepts drawn from ecological psychology, namely affordance and effectivity (J. Gibson, 1979), and also the hallmarks of human behaviour (E. Gibson and Pick, 2003), to the author’s composition to derive new insights into the creative process undertaken. The discussion will include processes of musical valorisation and decision-making. For those unfamiliar with the concepts, hereafter is a brief introduction to them, followed by an outline of the methodology and key findings.\r\nJames Gibson defines an affordance as a property of an event or an object, which represents its potential for action. A whistle might afford blowing, a stone, throwing. Affordances are perceived through the apprehension of structured information, which may be available through any of our senses, singly or in combination.\r\nThe concept of affordance has also been influential within the field of design (Norman, 1988), which is pertinent in terms of the ‘tools’ employed in this composition. Man-made objects such as a whistle invite recognition of particular affordances: a whistle blown demonstrates the ‘fit for purpose’ design of the whistle for human mouths and breath, and what is played demonstrates the breath capabilities of the blower, the pitch possibilities afforded by the whistle, as well as more socio-culturally informed choices such as the choice of rhythm and the volume at which it is played- all of which exist in a specific set of relations in a particular environment.\r\n\r\nThe musical associations of the composer in this case study are also conceived as affordances, after Windsor: ‘affordances are relational, and depend both on the structure of the environment and of the perceiving and acting organism. Hence, interpreting a sign becomes not a matter of decoding, but a matter of perceiving an affordance.’ (Windsor, 2004: 183). In this way affordances can embrace the associations music affords the composer; the feelings aroused by the music composed is also included in this definition in this case study.\r\nAn effectivity is an actioned affordance; an effectivity set is a means by which behaviour produced by an individual constitutes and even constructs affordance networks. Consequently, if a composer has a particular effectivity set, that would be evident in the skills and means by which s/he composed. This research identifies existing effectivity sets in play, and also emergent effectivities of decision making in relation to musical valorisation on the part of the composer.\r\n\r\nEleanor Gibson and Anne Pick’s work (2003) identifies characteristics of human behaviour, in their research into learning from an ecological psychology perspective. The characteristics are given as agency, prospectivity, (the hunger for) order, and flexibility. These characteristics provide a complimentary means by which to probe and to categorise the effectivities identified. The hunger for order has been found to be particularly relevant to musical valorisation in this case study.\r\n\r\nThe creative process for this case study, resulting in the piece Accord/Doloroso, was documented with video recording, Logic Pro 9 files, and versions of the score produced in Sibelius 5. The video recording shows the two initial improvisations (accordion and an overdubbed vocal improvisation). The analysis of these audio-visual resources is structured around evidence of the concepts outlined above, addressing the music created in terms of ‘person’ (the composer-author), the project’s goals, socio-cultural aspects, place and tools. The ‘environment’ provided by the composer’s autobiography and skill base (effectivity sets) is represented in autoethnographic writing that also historicises aspects of the practice. The effectivities (and limitations) of this composer-performer reflect the environment she has created for her compositional practice over an extended period of time, this project was deliberately designed to afford her a blend of familiar, unfamiliar and novel experiences.\r\n\r\nThe findings of the case study include that affordances in the relationship between the performer-composer and the instrument resulted in a distinctly different compositional outcome for the composer, compared to her previous works. The qualities of the accordion are apparent in the final composition, arranged for the ensemble Scottish Voices, and include e.g. phrases limited by the air-capacity and strength of the performer-composer with a full-size accordion.\r\nThe experience of the composer-performer as a jazz musician were central to the process, not least through the authenticating affordance of improvisation, with a high value placed upon particular forms of emotional engagement. Improvisation afforded an affective dimension which was felt to inculcate the music made with a sense of ‘present’ listening. The improvisation techniques learned on other instruments were transferrable, demonstrating a pragmatic effectivity set for which the affordances include phrase structures (e.g. ‘call and response’) and motivic development.\r\n\r\nThe accordion itself, as played by the composer, had a significant impact upon creative affordances, including i. associations of the accordion as a folk instrument and also 20th century classical organ music, due to the cluster chords that are produced when more than one chord button was pressed; ii. higher facility with the keyboard afforded relatively controlled improvisation with the right hand, making use of its full range performing chordal as well as melodic parts. This last afforded varied textures to respond to in the vocal improvisation.\r\n\r\nEditing the improvisation demonstrated how fine-grained affordances can be, as editing a melodic phrase to have e.g. one note changed had the effect of significantly altering the affordance of that melody in the mind of the composer. This demonstrates learning i.e. the search for and achievement of compositional ‘order’, for specific affordances. Further, prospectivity and flexibility are an innate part of the editing process, as trying out ideas afforded by the music outside of the initial improvisation (in which an idea has to be selected to keep the music flowing) could be asynchronously explored, enabling valorised ideas (affective affordances) to be more clearly defined.\r\n\r\nThe prior musical experience of the composer resulted in perceptual affordances that have shaped her practical engagement with and valorisation of musical ideas, which are also shaped by her ability to adapt the creative environment to her musical needs. Therefore James Gibson’s assertion (Gibson, 1979: 130) that humans can change their environment to be richer in desired affordances, making ‘more available what benefits ... and less pressing what injures’ has been found to be applicable in a compositional context.\r\nUltimately, it is the goal of the PhD research from which this paper is drawn, to develop a research-informed methodology for analysing and developing compositional practice.","28 min","video","2015-10-09",["Reactive",38],{"$si18n:cached-locale-configs":39,"$si18n:resolved-locale":45,"$snuxt-seo-utils:routeRules":46,"$ssite-config":47},{"fr":40,"en":43},{"fallbacks":41,"cacheable":42},[],true,{"fallbacks":44,"cacheable":42},[],"en",{"head":-1,"seoMeta":-1},{"_priority":48,"currentLocale":52,"defaultLocale":53,"description":54,"env":55,"name":56,"url":57},{"name":49,"env":50,"url":51,"description":49,"defaultLocale":51,"currentLocale":51},-3,-15,-2,"en-US","fr-FR","Ressources IRCAM est une plateforme de ressources musicales et sonores, développée par l'IRCAM, pour les artistes, les chercheurs et les passionnés de musique.","production","Ressources IRCAM","https://ressources.ircam.fr",["Set"],["ShallowReactive",60],{"/person/Chloe-Mullett":-1,"flat pages":-1},"/en/person/Chloe-Mullett"]